به روز شده: ۰۹:۲۸ تهران - سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹

آیت‌الله بیات زنجانی: حکومت خودکامه، سرآغاز شرک است

غل و زنجیرهای منیّت‌ها و قدرت‌طلبی‌های سیاسی را از پای دین بگشایید

آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، پیامی صادر کرد و در آن از وعاظ و گویندگان خواست "غل و زنجیرهای منیّت‌ها و برخی قدرت‌طلبی‌های سیاسی و باندی را از پای دین بگشایند و به مردم بگویند که حق، فراتر از قدرتهای مادّی و حکومتهاست و ملاک و میزان استواری حکومتها در راه حق، عمل به تکالیفشان در برابر خدا و خلق خداست، ولو آنکه حکومتی به نام دین برقرار شده باشد."

به گزارش کلمه، این مرجع تقلید در پیام خود، با بیان اینکه "حسین‌ابن‌علی(ع) قیام کرد تا بگوید که قدرت در اندیشه دینی، نه مشروعیت می‌آورد، نه فضیلت و علمیت"، تصریح کرد: حکومتی به ظاهر متشرّع و در واقع جائر، کرسی مدیریت جامعه مسلمین را غصب کرده بود و در حقیقت خروج امام حسین‌ابن‌علی(ع)، خروج بر حکومت جائری بود که سیره‌اش دوری از تزکیه نفس و راهش، منتهی به شرک بود ، چراکه حکومت خودکامه، سرآغاز شرک خواهد بود.

وی از همگان خواست مرز میان اسلام متخذ از متون و نصوص را با اسلام همراه با پیرایه‌های ناشی از عمل اقتدارگرایان، مشخص سازند و اسلام حقیقی را با تکیه بر نصوص و متون صحیح و اصیل، به مردم معرفی کنند.

متن کامل پیام این مرجع تقلید ساکن قم به نقل از وب‌سایت ایشان در ادامه می‌آید:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

وَ فَدَیناهُ بِذِبحٍ عَظیم... (سورة مبارکه صافات - آیه ۱۰۷)

در مطالعه حادثه عظیم عاشورا، این واقعه را از دو جنبه متفاوت می‌توان تحلیل کرد: یکی واکنش امام حسین‌ابن‌علی(ع) است به غلبه هوای نفسانی بر هدایت الهی در زمان خویش و قریب به سخن امیرالمؤمنین(ع) است درباره آخرالزمان که فرمود «اذا عَطَفُوا الهُدَی عَلَی الهَوی»؛ و گاهی هم چنین تحلیل می‌شود که این واقعه، محصول کج فکری افرادی است ظاهراً مسلمان و مقیّد به ضوابط و مناسک شرعی، که شهادتین بر زبان جاری ساخته‌اند، به قیام و قعود برای خدای متعال شهره‌اند و پیشانی بر سجده خدای متعال می‌گذارند. واقع ماجرا این است که غلبه هوا بر هدایت در عصر فرزند رسول‌الله(ص) و در عین حال، کج‌روی ظاهراً مؤمنانه و زاهدانه، دو ضایعه‌ای هستند که مردمان دهه پنجاه و شصت هجری را به خود مبتلا کرده و موجب شده تا تیغ بر گلوی فرزند رسول خدا کشند و آنان را به این مسیر کشانده که هوای نفس و هواداری از قدرت، جای امام زمانشان را گرفته است. هر چه امام حسین(ع) نصیحتشان می‌کند، تن نمی‌دهند و هنگامی که از دعوت به بیعت نامشروع سرباز می‌زند، خارجی‌اش می‌نامند. اردوی دشمنان حسین‌ابن‌علی(ع)، مجمع هر دو خصلت جاهلی فوق‌الذکر است. اردوی جاهلان مقدّس مآبی است که در اثر غلبه هوا بر هدایت در اندیشه و عملشان، بینش و بصیرتشان از میان رفته و فرزند رسول خدا(ص) را به هرج و مرج طلبی و خروج بر امام عادل متّهم می‌کنند.

در اینجا قبل از آنکه خطاب من با عموم مؤمنان باشد، خصوص وعّاظ و گویندگانی است که در ایام تبلیغ می‌خواهند ابعاد حادثه عاشورا را برای مردم بگشایند و متناسب با نیاز روز مؤمنان، توشه‌ای اخلاقی و اجتماعی برایشان به جای بگذارند. محدثان، وعّاظ و گویندگان که نوعاً از میان طلاب و پژوهشگران علوم دینی هستند باید عنایت داشته باشند که هم لباس فقاهت به تن دارند و در عین حال به دلیل روند چند دهه اخیر، عامّه مردم ایشان را مرتبط با حاکمیت می‌دانند. لذاست که فعالیت تبلیغی و اصلاحی وعّاظ و خطیبان از هر دو جهت، مصداق فرمایش نبوی است که فرمود: دو دسته از پیروان من هستند که هر گاه اصلاح شوند، مردم هم اصلاح می‌گردند و اگر تباه شوند، مردم هم تباه می‌شوند و این دو دسته فقهاء و زمامدارانند.

توصیه اینجانب به این برادران این است که خطوط مشی ساده و در عین حال پرمغز دینی را برای مردم بازگو کنند و غل و زنجیرهای منیّت‌ها و برخی قدرت‌طلبی‌های سیاسی و باندی را از پای دین بگشایند. به مردم بگویند که حق، فراتر از قدرتهای مادّی و حکومتهاست و ملاک و میزان استواری حکومتها در راه حق، عمل به تکالیفشان در برابر خدا و خلق خداست، ولو آنکه حکومتی به نام دین برقرار شده باشد. این راهی است که حسین‌ابن‌علی(ع) هم در همین راه جان خویش فدا کرد و قیام کرد تا بگوید که قدرت در اندیشه دینی، نه مشروعیت می‌آورد، نه فضیلت و علمیت. امام حسین‌ابن‌علی(ع) حتی به این مغالطه رایج تن نداد که به بهانه ایجاد آرامشی برای اطرافیان یا حتّی جامعه مسلمین با ظالمان و اهل جور مصالحه کند یا از برخی انحرافات آنها چشم‌بپوشد؛ انحرافاتی که می‌رفت تا دین خدا را با انواع خرافه‌ها و دسیسه‌ها و قدرت‌طلبی‌ها ضایع سازد و از روش و منش نبوی و علوی در حکومت‌داری و عدالت پیشگی هیچ چیز باقی نگذارد.

در تحلیل وقایع و دلایل قیام حسینی به بیراهه نرویم. هیچ کلامی گویاتر از سخن خود امام شهیدمان نیست که دلیل قیام و به بیان خودشان، دلیل «خروج» خود را اصلاح در سیره رایج زمان و امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرده است؛ امر به معروف و نهی از منکر به همان معنایی و البته در همان حدود و ثغوری که می‌شناسیم و فقهای عظام ذکر کرده‌اند.

این موضوع کاملاً روشن است که عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر امام(ع)، نه در قبال کفار و نه در قبال پیروان دیگر ادیان آسمانی که در برابر حکومتی به ظاهر مسلمان انجام گرفته که حتی بر جایگاه پیامبر(ص) تکیه زده بود. حکومتی به ظاهر متشرّع و در واقع جائر، که کرسی مدیریت جامعه مسلمین را غصب کرده بود. در حقیقت خروج امام حسین‌ابن‌علی(ع)، خروج بر حکومت جائری بود که سیره‌اش دوری از تزکیه نفس و راهش، منتهی به شرک بود ، چراکه حکومت خودکامه، سرآغاز شرک خواهد بود.

ضرورت زمانه ما این است که طلاب فاضل و مبلّغان ارجمندی که به شهرها و روستاهای این کشور می‌روند، نفس پرسشهای مردم به خصوص جوانان درباره سیره اجتماعی و سیاسی ائمه معصومین را گرامی بدارند و بی هیچ کدورت و تنگی نظر به آنها پاسخ دهند و از توجیه و ترمیم غیرعقلانی و غیرعقلائی حرکت اصلاحی امام حسین(ع) که موجب مشوّش شدن چهره دین می‌گردد، احتراز کنند. حرکت اصلاحی امام حسین(ع) حرکتی عمیق با ابعاد متنوّع سیاسی و اجتماعی است و چراغ هدایت و کشتی نجات جوامع به خصوص در زمان ماست که به انواع دردهای اخلاقی، اجتماعی و سیاسی مبتلا هستند.

تکلیف اکید ما این است که مطابق دستور رسول خدا(ص)، اسوه و الگوی عملی، فکری و عقیدتی خود را حضرات معصومین بالاخص حسین بن علی(ع) قرار دهیم و آنگونه که آن حضرت اسلام را معرفی فرموده، ما نیز به همان گونه معرفی نمائیم و با تکیه بر نصوص و متون صحیح و اصیل، اسلام حقیقی را به مردم معرفی نموده و مرز میان اسلام متخذ از متون و نصوص را با اسلام همراه با پیرایه های ناشی از عمل اقتدارگرایان، مشخص سازیم و بطور خاص، اسلام متنی را به عامه معرفی نموده و به مردم اعلام کنیم که میان آنچه در اصل دین وجود دارد با آنچه برخی مدعیان می گویند، تفاوت وجود دارد.

امید است که فضای معنوی ایجاد شده در ایام محرّم و صفر را قدر بدانیم و آن را وسیله‌ای برای تزکیه به خصوص در ابعاد فکری، اجتماعی و سیاسی قرار دهیم. شایسته تذکّر چند باره است که خطیبان و گویندگانی که قرار است در این ماه‌ها به تشریح فضیلتهای حسینی(ع) و رذیلتهای قوم مقابل امام بپردازند، خود بیش از شنوندگان و پیش از آنان نیازمند تزکیه و آراسته شدن به فضیلتهای اخلاقی و اجتماعی‌اند.

"لَقَد کانَ فِی قَصَصِهِم عِبرَةٌ لِاولِی الاَلباب" (سوره مبارکه یوسف آیه ۱۱۱)

اسدالله بیات زنجانی

قم المقدسة

۲۸ ذی الحجة ۱۴۳۱



-----
انتهای پیام

ارسال به شبکه های اجتماعی


نظرات

مردم ایران زیر نفس نحس روحانیت دارند خفه می شوند. زیر چکمه ی فرمانبران خون بر لب و پول در کف سپاه و ایرانیت همچون دٌر دری در زیر پای این چکمه پوشان له می شود. اما و اما این گازهای همه سمی تنها ما را نخواهد کشت، این چکمه پوشان فقط ایرانیت و ما را له نخواهند کرد، نبوت این روحانیت نیرنگباز نیز خواهد رسید.


با عرض سلام وادب ،
جسارت نشود حضرت آقا ، شما روحانی هستید من هم جامعه شناس و مخقق هستم ، من 70 سال دارم از این 70 سال ، 23 سال در مدارس مختلف ودانشگاه های مختلف و مدارس عالی در فرانسه درس خوانده ام و 40 سال است بخاطر حاکمیت استبداد شاهنشاهی و استبداد ولایت مطرقه فقیه در ایران در خارج از ایران زندگی میکنم. حضرت آقا جسارت نشود استبداد ، کفر مطلق است نه سر آغاز شرک. در تمام ادیان می گویند انسان ذره ای است از جوهر الهی . استبداد که کرامت انسان را تحقیر می کند ، به ذات خالق جهان هستی بی حرمتی می کند. استبداد همان شیطان است که تشنه قدرت ، ثروت ، جلال و جبروت است و برای رسیدن به آن به همه رذالت ها و پستی ها دست می زند. با نهایت احترام : کاظم رنجبر . دکتر در جامعه شناسی سیاسی پاریس 7 دسامبر 2010


آقايان يزيد 1400سال پيش مرد يزيد زمان را دريابيد


نظر شما

در همین زمینه
  • چگونه آیت‌الله بیات زنجانی گول خورد؟
  •  
    آخرین اخبار
  • پیام تقی رحمانی به مناسبت روز دانشجو / ۱۶ آذر ۱۳۸۹
  • مراسم روز دانشجو در رم
  • دومین شماره قلم سبز منتشر شد
  • نامه دادخواهی همسر آرش سقر، رابط ستاد انتخاباتی موسوی با اهل سنت گنبد کاووس، به رهبری
  • کنفرانس «دانشجویان در زندان» در رم بر گذار شد.
  • بیانیه کمپین دانشجویان برون مرزی به مناسبت روز دانشجو
  • اولین شماره قلم سبز منتشر شد
  • تشكلهای دانشجویی درسیطره آقازاده ها
  • نسرین ستوده دوباره اعتصاب غذای خشک کرد
  • جوانان اعتماد ملی: انحصارطلبان با سرکوب منتقدان، خود را در مقام دولت تثبیت کردند
  • استقبال دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه از صفار هرندی با شعار "مرگ بر دیکتاتور"
  • خاتمی: باید تلاش کرد و از هزینه‌ها نهراسید، اما با روش‌های مدنی و با پرهیز از خشونت
  • بازداشت و تهدید چند تن از اعضای خانواده شهدای سبز در بهشت زهرا
  • لاریجانی اصولگرایان را به مدارا دعوت کرد
  • مجمع روحانیون مبارز: مسئولان به فرمان هشت ماده‌ای امام، عمل کنند
  • سردار حجازی: جنگ بر سر منافع سیاسی و اقتصادی سپاه است
  • سلامتی: مهمترین مطالبه دانشجویان، آزادی است
  • موسویان: «ایران هسته ای»پیشنهاد آمریکا یود
  • شکایت ناطق نوری از یک روزنامه
  • فرمانده کل ارتش: عکس سران فتنه در اتاق سربازان در پادگانها نصب بود
  • سایت امروز در پیگیری مطالبات جنبش سبز مستقل است و به هیچ گروه یا شخصی وابسته نمی باشد.